Un basm pentru o duminică-n familie (Marele zid, 2016)

„Copiii vor la film”, îmi zice prietena mea, Monica. „Găsim ceva să le placă și lor, dar să ne relaxeze și pe noi?” Și câștigător la zar a fost „Marele zid”.

Din start trebuie spus că povestea nu este punctul forte al filmului. Pe scurt, niște monștrii hidoși ieșiți din măruntaiele muntelui atacă omenirea și singura apărare o reprezintă Ordinul Anonim, paznic al Mareului Zid chinezesc. În povestea asta se trezesc prinși doi mercenari (Matt Damon și Pedro Pascal), altfel războinici destoinici, care au auzit de invenția chinezilor aducătoare de victorii în lupte, praful de pușcă, și vor să facă rost de substanță pentru a se îmbogăți.

Ceea ce cucerește din prima clipă sunt cadrele spectaculoase, în ciuda faptului că știm că au fost, în cele mai multe dintre cazuri, îmbunătățite digital. Regizorul Yimou Zhang speculează la maxim împrejurimile impresionante ale binecunoscutului monument. Un alt element de atracție sunt efectele speciale. Fără a veni cu inovații, filmul respectă regulile jocului în domeniu. În plus, avem parte din plin de „trucurile” din filmele asiatice cu arte marțiale. Atmosfera orientală îmbogățește experiența cinematografică cu simbolistică și costume specifice, culori aprinse și o garnizoană disciplinată organizată gospodărește. Peste toate acestea se suprapune un dialog tipic filmelor americane, care poate că nu respectă canonul lingvistic al epocii în care este plasată acțiunea, dar aduce un comic de limbaj nu neapărat original, dar categoric simpatic.

Din perspectiva mea, cel mai mare atuu al filmului este Matt Damon care se prezintă pe măsura așteptărilor: frumușel, în formă, bun la scenele de acțiune, șarmant și cu simțul umorului când deschide gura. La capitolul surprize plăcute, merită menționat Pedro Pascal, al cărui potential actoricesc mi-a amintit de regretatul Charles Bronson și m-a făcut să îmi doresc să îl revăd pe marile sau micile ecrane.

Dacă sunteți în căutarea unui film de Oscar, probabil că „The Great Wall” nu este cea mai potrivită opțiune. Dar este, fără doar și poate, un film la care se pot uita fără probleme copiii. Are toate elementele „politically corectness-ului”: deși vorbim despre un război cu niște monștrii, violența este în limite acceptabile, după părerea mea. Femeile și bărbații sunt pe picior de egalitate, ideile moralizatoare abundă. Iar amorul este delicat și cuminte. Prea cuminte, după părerea fiicei amicei mele, aflată la vârsta aspirațiilor liceene.

Cu alte cuvinte, este  o opțiune potrivită pentru o după-amiază relaxantă. Și, deși bănuiesc că filmul își păstrează oarece farmec și savurat în confortul căminului propriu, vă sfătuiesc să nu vă zgârciți și să vă duceți să îl vedeți în 3D. Merită!



The Great Wall (SUA, 2016); R: Yimou Zhang ; Scenariu: Carlo Bernard, Doug Miro, Tony Gilroy; Cu: Matt Damon, Pedro Pascal, Willem Dafoe


Despre Anamaria IONESCU

Anamaria IONESCU a scris 54 articole în Revista de suspans.

Anamaria IONESCU (n. 3 septembrie 1976 Bucuresti) este licenţiata în drept şi redactor al postului Radio România Antena Satelor, al Societăţii Române de Radiodifuziune. Scriitor român, autor de proză scurtă si romane. A debutat cu nuvela "Călătorie în familie" în rubrica "Luxul lecturii", realizată de publicistul Dan Mucenic în cotidianul "Atac"(2008). A mai publicat în revista literara "Fereastra". Are apariţii literare frecvente în revista "Vatra Veche" din Tg. Mureş. În 2009 s-a numărat printre laureații concursului de literatură Agatha Grigorescu Bacovia – Mizil, cu nuvela "Confesiune". În acelaşi an debutează editorial cu volumul de proză scurtă "Camera obscură". Continuă să publice cu o oarecare regularitate în "Vatra Veche" (Tg. Mureş). În 2013 a apărut cel de-al doilea volum de proză scurtă, "Pe cine nu laşi să moară...", la editura Tritonic, şi o povestire în volumul colectiv "Poveşti pe două roţi". In 2014 a publicat "Nume de cod: ARKON", primul din seria mystery&thriller "Sergiu Manta". 2015 este anul apari'iei unei editii revazute si adaugite a volumului de proza scurta de debut, "Camera obscura" la editura Tritonic.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *