Singuri împotriva dictaturii („Alone in Berlin”)

Nici un fenoment politico-social, pozitiv sau negativ, indiferent cat este de mediatizat, nu poate provoca o reacție reală decât atunci când ne afectează direct și nemijlocit.

Asta este principala idee din spatele producției cinematografice „Alone in Berlin”. Suntem în 1940, în plin război. Anna și Otto, doi soți din clasa muncitoare, primesc vestea că unicul lor fiu a pierit pe frontul din Franța. Suferința și sentimentul acut al pierderii le deschid ochii. Și îi determină să se revolte împotriva realităților sociale oribile ale regimului nazist. Încep să lupte, cu mijloacele care le sunt la îndemână pentru a determina Berlinul să conștientizeze ce i se întâmplă. Filmul are la bază romanul „Fiecare moare singur” de Hans Fallada despre care se spune că este inspirat din documente ale Gestapo-ului la care autorul a avut acces.

Povestea este una profund umană și sensibilă. Regizorul surpinde splendid pe peliculă Berlinul oamenilor simpli, pe care războiul și sărăcia i-au blazat, urâțit și îmbătrânit înainte de vreme. Atmosfera dominată de frică, de abuzuri, de restricții te urmărește pe tot parcursul filmului. Avem parte de câteva scene simbolice în acest sens: oportuniștii care fură din casele rămase pustii în urma evreilor, brigăzile patriotice care dau buzna în casele oamenilor pentru a fi siguri că sunt respectate standardele morale naziste sau activiștii de partid care pun presiune pe muncitori pentru a mări producția pentru front.

Cei tei actori din rolurile principale Emma Thompson (Anna), Brendan Gleeson (Otto) și Daniel Brühl (Escherich) oferă un adevărat regal. De fapt, filmul se cam bazează pe ei. Recunosc, nu am citit romanul, dar filmul păcătuiește printr-un scenariu ușor precar. Deși povestea este mai mult decât ofertantă, scenariștii creează dialoguri sărace. Chiar și momentele cele mai dramatice par a fi cumva diminuate prin vorbe. Un prieten care mai pune din când în când muzică într-un club rock îmi spunea că se pregătește de fiecare dată pentru serile în chestiune pentru că nu vrea ca lumea să anticipeze următoarea piesă, ca și cum ar asculta muzica în heavy rotation la radio. Ei bine, dacă ați mai văzut sau ați mai citit povești din război, puteți anticipa multe din reacțiile și replicile personajelor în diferite momente. Pot să spun că m-a impresionat finalul filmului. Deși inspirat fiind dintr-o poveste adevărată, nu sunt foarte sigură că este meritul autorilor.

Întrebarea este: merită sau nu să sacrificați o oră și 43 de minute din timpul vostru liber ca să-l vedeți? Dacă vă plac poveștile de război, din istorie în general, atunci da, merită, pentru că vorbim, din nou, despre lucruri pe care suntem datori să le ținem minte și să le  transmitem mai departe.  Iar dacă adăugăm la asta și performanța remarcabilă a actorilor, atunci nu este chiar timp pierdut. Dar mai e până la Oscar…

 



„Alone in Berlin” (SUA 2016); Regia: Vincent Perez; Scenariul: Achim von Borries, Vincent Perez. Cu: Emma Thompson, Daniel Brühl, Brendan Gleeson


Despre Anamaria IONESCU

Anamaria IONESCU a scris 47 articole în Revista de suspans.

Anamaria IONESCU (n. 3 septembrie 1976 Bucuresti) este licenţiata în drept şi redactor al postului Radio România Antena Satelor, al Societăţii Române de Radiodifuziune. Scriitor român, autor de proză scurtă si romane. A debutat cu nuvela "Călătorie în familie" în rubrica "Luxul lecturii", realizată de publicistul Dan Mucenic în cotidianul "Atac"(2008). A mai publicat în revista literara "Fereastra". Are apariţii literare frecvente în revista "Vatra Veche" din Tg. Mureş. În 2009 s-a numărat printre laureații concursului de literatură Agatha Grigorescu Bacovia – Mizil, cu nuvela "Confesiune". În acelaşi an debutează editorial cu volumul de proză scurtă "Camera obscură". Continuă să publice cu o oarecare regularitate în "Vatra Veche" (Tg. Mureş). În 2013 a apărut cel de-al doilea volum de proză scurtă, "Pe cine nu laşi să moară...", la editura Tritonic, şi o povestire în volumul colectiv "Poveşti pe două roţi". In 2014 a publicat "Nume de cod: ARKON", primul din seria mystery&thriller "Sergiu Manta". 2015 este anul apari'iei unei editii revazute si adaugite a volumului de proza scurta de debut, "Camera obscura" la editura Tritonic.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *